KÖRFEZ
Körfez, 1957-1962 Dönemi'nde yazılan şiirlerin toplamı olarak bir araya getirilmiştir.
Körfez'de yer alan şiirler: balkon, Deniz, Yoktur Gölgesi Türkiye'de, Kutsal At (I-II), Sabun Yası (I-II), Telefon Farkı, Festival, Anneler ve Çocuklar, Sevgi (I-II), Ben Kandan Elbise Giydim Hiç Değiştirsinler İstemedim, Eski Kirazın Gereği, Büyüyüp de Çocuk Kalmak, Çocukluğumuz, Samanyolu'da Veba, İpin Ucunu Kaçıran İnsanlar, Batış, Kanarya, Kalorifer, Yapı Aralıkları, Kapamak İçin Gözlerini, Rubailer( 1.,2.,3.), Çatı, Av Edebiyatı, Reklamlarda Yaşama, Şehzadebaşı'nda Gün Doğmadan, Küçük Na't,..
Kitap, Batı'ya karşı çıkışın balkonsuz evleri yapanların elinin öpülmesini savunduğu, çocukların balkonlardan düşüp öldüğünü belirttiği Balkon Şiiri'yle başlar.
Şair, 2014'de yaptığı bir sohbetinde bu şiirin Batı'ya karşı çıkış amaçlı yazıldığını belirtir, ilk kez.
( Yüce Diriliş Partisi Cumartesi Sohbetleri Şubat 2014)
Balkon Şiiri'nden:
Çocuk düşerse ölürse çünkü balkon
Ölümün cesur körfezidir evlerde
Yüzünde son gülümseme kaybolurken çocukların
Anneler anneler elleri balkonların demirlerinde
…
Bana sormayın şimdi nereye
Koşa koşa gidiyorum
Alnından öpmeye gidiyorum
Evleri balkonsuz yapan mimarların
( Körfez 1957 , Yaz s 81)
Kutsal At, Tunus'a dair yazılan ve şairin ilgisinden uzak olmayan Afrika'da Cezayir katliamının manifestosudur, bir yerde :
Cezayir'de atların
Gördüğünü kimse görmedi
Kimse bu ölümlerle
Cezayir'li gibi
Ve Cezayir'li kadar
Ölmedi
Ama Cezayir yaşıyor.
( Körfez 1957 s 85)
Çocuklarla ilgili şiirlerde geçmiş hayatından yansımalar vardır, şairin. Özellikle annesi için yazdığı, 'Gölgesi Yoktur Türkiye'de' Şiirinden sonra Çocukluğumuz'da yine anne egemendir:
Annemin bana öğrettiği ilk kelime
Allah, şahdamarımdan yakın bana benim içimde
( Körfez 1960 s 97)
Çatı'da hayatı tüm çıplaklığıyla yansıtır. Adeta Küfe Şiiri'ni okur, insan Mehmed Âkif'in dilinden.
Çünkü hayattan kopuk oldukları belli kesimce dillendirilen şairler adına Sezai Karakoç, Çatı'yla onların dilinden daha güzel anlatır, aç-perişan-fakir insanları:
Kaç aç varsa hepsi ben
Kaç hasta varsa hepsi ben
Kaç liman önlerinden dönen
İşsiz hamal hepsi ben
Kaç aşktan ters yüz edilmiş
Aşık varsa hepsi ben
Bütün çiçeklerle donanıp
Bütün insanlarla ölen
Atılmış kömür toplar
Annelerinin zoruyla çocuklar
-Başka çaresi ne annenin-
Çocuklarıyla yere çarpılan
Ben o çocuklarla yere çarpılan
Sevgili deyip yere çarpılan
Sedye taşımaktan kolu tutulan
Bu sessiz çılgın çalkantıda
SESLER
Sesler, 1962-1967 tarihleri arasında yazılan şiirlerdir. 13 şiirden oluşmuş, sonradan üçlemeye alınmış şiirler toplamı kitabın adı olarak kendisini korumuş: Sesler8 1.-6), Köpük, Kav, Somut, Tan, Yaz, Bahçe Görmemiş Çocukların Şiir, Ödünç Gece ( 1-2), Güz Anıtı, Gök Gürültüsü Anıtı, Kış Anıtı, Fırtına 1.-8.), Ova.
HIZIRLA KIRK SAAT
Hızırla Kırk Saat, kırk saatte yazılan kırk şiirden oluşan, başlı başına bir şiir kitabıdır.1967'de yazılan bu eser, Şairin fikir dünyasının şiire iz düşümünün en belirgin ilk halidir.
İnancının sesi olan Hızırla Kırk Saat, Vahiy Geleneği'nin dışına çıkmayan, tüm inanç dönemlerini içine alan ve dünden gelen mirasın yarına aktarılmasını sağlayacak Diriliş Erleri'ne adeta bir vasiyetidir, şairinin.
( s 173-296)
Hızırla Kırk Saat, İslam Medeniyeti'nin anlatımıdır, şiir diliyle. O kırk saat, yine gelenekten kırk sayısının gizemine bürünmüş gibidir. Her bir buluşma, farklı bir konuda sohbetin ismidir. Peygamberler, alimler, zalimler, savaşlar, katliamlar, İncil, Tevrat ve Kur'an, felsefî anlatımlar, tasavvuf,..
TAHA'NIN KİTABI
Mehmed Âkif ve Tevfik Fikret arasında cereyan eden ve su yüzüne çıkan mücadelede şairlerin kendilerini görmek istedikleri gençler söz konusudur.
Mehmed Âkif, 'Asım' derken Tevfik Fikret, oğlunun ismiyle gençliği görmek ister:
' Halûk. Nazım Hikmet'te 'Memet', Necip Fazıl'da 'Mehmet' (Kendi oğluna da verdiği isim: Zindandan Mektup), Sezai Karakoç, Kur'an'da geçen ve mana verilmeyen kimi ayetlerden yola çıkarak, 'Ta-Ha' ayetini, ideal gençliğe isim seçer, kahramanının şahsında : Taha.
Taha, İslam Gencinin sembolü olarak çağımız için seçilen isimdir.
'Taha'nın Kitabı' adını alan şiirler, yedi bölümden oluşur:
Değişim, Savaş, Dipnotu, Arayışlar, Taha sabır Kentinde, Taha'nın Ölümü, Taha'nın Dirilişi.
( s 299-360)
-DEVAM EDECEK-