Yazı Detayı
14 Eylül 2018 - Cuma 09:41 Bu yazı 554 kez okundu
 
SANAT ESERİ VE İŞLEYİŞ BİÇİMİ
S. Ahmet KAYA
seyyidak@hotmail.com
 
 

6 Eylül 2018 Tarihinde Türkiye Yazarlar Birliği Şanlıurfa Şubesi Başkanı Mehmet Sarmış, Face'te Necip TOSUN'dan bir alıntı paylaştı:

"Hiç kuşkusuz bir sanat eseri, değerini yalnızca konunun iyi seçilişinden değil iyi bir biçimde sunuluşundan, biçimlenişinden alır. Jean-Paul Sartre'nin deyişiyle "İnsan bazı şeyleri söylemeyi seçtiği için değil, onları belli bir 'biçimde' söylemeyi seçtiği için yazardır." Kısaca biçim ve içerik ayrıştırılamaz bir bütünlüğe/tekilliğe ulaştığında sanat eseri tamamlanmış olur. İyi bir yapıtta ortaya çıkan şey, tek başına biçim ve öz değil, bunların birleşiminden meydana gelen estetik bütünlük/birliktir. Bu da kendinden öncekileri tekrar değil, buluş, keşif, içeriğin başka türlü anlatılamamasının seçeneksizliği, yazarın oluşturduğu yeni durumdur. Jose Ortega Y Gasset'nin "Bir sanat yapıtını kurtaran, asla konusu değildir, heykele değer verenin maddesindeki altın olmadığı gibi." sözü tam da buna işaret eder.
Naçizane bu gönderiye şöyle bir yorum yapmıştım.

Sanırım, iyi eserin ortaya çıkmamasının nedeni de bu; yani eserde işlenen konunun orijinalliği değil, konunun iyi işlenmesi ancak, eseri değerli kılar. Bir türküyü dinleten türkün içeriğinden çok, türküyü seslendiren "ses"ten kaynaklandığını bilmiyor olmayışımız. Bu vesileyle en kötü konu bile usta bir kalemin elinde en iyi esere dönüşebilir. Üstelik, birde konunun orijinal ve genel geçer olduğunu düşünün…

Evet, sözü herkes söyler, yazar. Taşa herkes bakar, çekiç vurup parçalar. Sanatçının herkesten ayrılması veya direkt sanatçı olarak anılması, söze ve taşa herkesin baktığı gibi değil, onun sanatçı olarak anılmasına vesile olacak şekilde bakmasında ve eseri işlemesinde yatıyor. Bu, sanat eserini ortaya çıkaran kişi olan sanatçı söylenebilir elbette. Ama yukarda bahsi geçen sanat eserinin sanatçı tarafından doğuşu değil, onun yani sanat eserinin işlenişine yönelik bir göndermeden bahsediliyor. Hakikaten sıradan bir eser ile büyük eser arasındaki fark da sanırım burada ortaya çıkıyor. 

Jean-Paul Sartre'nin "İnsan bazı şeyleri söylemeyi seçtiği için değil, onları belli bir 'biçimde' söylemeyi seçtiği için yazardır" ifadesi, bu noktada sanatçının diğer insanlardan ayrıldığını ortaya koymakla birlikte, BÜYÜK SANATÇI'nın da diğer sanatçılardan hangi şartlarda ayrıldığını ortaya koyuyor bir bakıma. Demek ki, sanatta esas olan sanatçının seçtiği konuyla beraber, konuyu nasıl işlemesi gerektiği gerçeğinin de aslında önemli oluğu gerçeği öne çıkıyor. Ve bu durum, hiç kuşkusuz sanatçı için daha çok sanatta "yenilik" peşinde olmanın bir gereklilik olduğu hatırlatılıyor.
Altın madenden çıktığı zaman bir taş yığınıdır. Ancak kuyumcu o taş yığınını işledikten sonra değer kazanır. Ancak, her kuyumcu altını işler. Fakat büyük kuyumcu altını şimdiye kadar hiç kimsenin denemediği, tasarlamadığı bir biçimde ve estetik değeri yüksek bir tasarımla işlediği zaman, büyük eser ortaya çıkar.

 
Etiketler: SANAT, ESERİ, VE, İŞLEYİŞ, BİÇİMİ,
Yorumlar
Diğer Yazılar
12 Eylül darbesi dolayısıyla ŞİİR VE SAVUNMA
İBRAHİM’İN MEDİNE’Sİ
KADIN ERKEK EŞİTLİĞİ
“KIRILMALAR” DOLAYISIYLA FARUK UYSAL ŞİİRİ
ANADOLU'NUN MANEVİ IRMAĞI YUNUS EMRE…
URFA: RUHUN MASALI…
NABİ…
GÖKYÜZÜ MELEKLERİ / AYLİN BEBEK’İN HİKAYESİ
AHLAK VE HUKUK
MUHALEFET…
BUGÜN BAYRAM…
MEHMET TALAT AKAY’IN ARDINDAN…
FOLKLOR ŞİİRE DÜŞMAN DEĞİL
ORUÇ VE KUDÜS
SAVAŞ VE UÇURTMA
KUDÜS… EY KUDÜS!
HARRAN ŞİİR AKŞAMI
NASIL BİR ŞEHİR, NASIL BİR MİMARİ?
KADİM ŞEHİR
İNSAN ve ÇEVRE
Sarı Kitap Dolayısıyla TAYYİP ATMACA’NIN ŞİİRİ
GAP GÜNDEMİ İLE 20 YIL…
CAMİLER… İMAMLAR… YA DA MESCİD-İ NEBİ
YAZMAK…
GÜZEL ADAMLARIN ŞEHRİ
ŞİİR NİÇİN YAZILIR VEYA NİÇİN OKUNUR ŞİİR
ŞEHİR BİZDEN NE İSTER YAHUT BİZİM ŞEHİRDEN BEKLENTİLERİMİZ
ŞEHİR ÜZERİNE DÜŞÜNMEK YA DA KENT KONSEYLERİ
BİR ŞEHİR ELEŞTİRİSİ YAPMAK
ŞEHİRLER ÖLÜR DE
ARAYAN BULUR ŞAHİN DOĞAN GİBİ
ŞEHRİN REFLEKSİNİ ÖĞRENMEK
Siraç SUMAN
KAÇMAK…
GEBECE
ABD’YE OLAN NEFRETİM
ZOR HAYATLAR
AKADEMİK KİTAP OKUMAK Ya da TÜRKİYEDE’Kİ SURİYELİLER
KÜRT EDEBİYATI ÜZERİNE KISA BİR BAKIŞ
BUGÜN TAŞ ATMA GÜNÜ
SABİR RÜSTEMXANLI İLE
TEMMUZ ATEŞİ
TEK MİLLET TEK DEVLET
ŞEHİR ve İNSAN EĞİTİMİ
ÇANAKKALE RUHU DOLAYISIYLA
ŞEHİR VE KİMLİK
Yeni Bir Harran Dergisi
Aşk ve Mekân ŞEHİR
SAMİMİYET…
ŞEHİR BİZDEN NE İSTER! YA URFA?
ERDEM, İNSAN, ŞEHİR…
GÜZEL ADAMLARIN ŞEHRİ
Temmuz Ateşi
SAMİMİYET…
HİÇLİK… YA DA 15 TEMMUZ SÜRECİ
GÜNEŞİN ALTINDA ÇOK ŞEY OLUYOR
MELA AHMED CİZÎRΒNİN DİLİ
"İçin cennet, dışın cehennem olsa, sana asla dönmem"
BİR SEMPOZYUM'UN ARDINDAN
HARRAN DERGİSİ'NİN KAPANMASI
Türkiyelilik ve Osmanlılık
PERSONNA NON GRATTA
"TANRILAR VE KULLAR"
İNSAN-MEKÂN-ŞEHİR
SİYASETİN AMACI VE SİYASETÇİYE
KİM RÜYAMI GÖRECEK?
YENİ YILA BİR GİRERKEN...
Bizim Gazete
Ulusal Gazeteler
Yazarlar
Alıntı Yazarlar
Şanlıurfa
Sıcak
Güncelleme: 19.09.2018
Bugün
24° - 36°
Perşembe
23° - 37°
Cuma
23° - 36°
Şanlıurfa

Güncelleme: 19.09.2018
İmsak
04:41
Sabah
06:03
Öğle
12:26
İkindi
15:52
Akşam
18:37
Yatsı
19:52
Süper Lig
Takımlar
P
Av
M
B
G
O
Arşiv Arama
Modül 1

Bu modül kullanıcı tarafından yönetilir, ister kod girilir ister iframe ile içerik çekilir. Toplamda kullanıcı 5 modül ekleme hakkına sahiptir, bu modül dahil tüm sağdaki modüller manuel olarak sıralanabilir.

Haber Yazılımı