Yazı Detayı
10 Şubat 2020 - Pazartesi 10:15 Bu yazı 264 kez okundu
 
DİL ÜZERİNE BİR DENEME
Ali TUTLUOĞLU
alitutluoglu_1976@outlook.com
 
 

"Ülke coğrafyasında bir dilim vardı

Yunus'un Galip'in soylu gergefi"

Mehmet Akif İNAN

 

İnsanlar arasında iletişimi sağlayan dil doğal bir araçtır. Doğal olması onun canlı olmasına bir kanıttır. Dilin kendine özgü kanunları olan ve bu kanunlar çerçevesinde gelişen canlı bir varlık, temeli ise bilinmeyen zamanlarda atılmış bir gizli antlaşmalar sistemi ve seslerden örülmüş sosyal bir sistemdir. Dil insanlar arasında anlaşmayı sağlayan en önemli unsurdur. Çünkü insanlar duygularını, düşüncelerini, fikirlerini birbirlerine aktarmak ve isteklerini iletmek için dil dediğimiz vasıtaya başvururlar.

 

Ondan dolayıdır ki insanoğlu canlı bir varlık olduğundan dilde canlı bir varlıktır. Dil insanların kullandığı her hangi bir nesneye benzemez. Onun aracılığı sadece anlaşmayı yapması bakımındandır. Nesiller arasındaki bağda dil ile gerçekleştirilir ve geçmişten kopuş dil ile önlenmiş olur. Dil zaten nesilden nesile aktarılan canlı bir varlıktır aynı zamanda.

 

Bu aktarım yapılırken değişim dönüşümde olabilir bazen; ama öyle istediğimiz gibi kaidesiz olmaz, bazı kuralları vardır dilin kendince. İnsanlar dile istediği gibi hükmedemezler. Dilin kendine özgü doğallığı vardır. Ve bu doğallığa uymak ise biz insanlara-onu kullananlara- düşer. Yani dile biz değil, dil bize yön verir. Bu bakımdan canlı bir varlık olama özelliğine sahiptir.

 

Türkçe nesneleri ve hareketleri karşılama bakımından iki yöne bakar. İsimler ve fiiller. Nesneleri isimlendirerek anlamlandırırız. Ve hareketlere de isim vererek fiil isimlerini ifade etmiş oluruz. Türkçede isimler ve fiiller açık olarak görünürler ve anlamlandırılırlar. Kökün açık olarak görünmesi demek eklerden sıyrılmış haliylede bir anlam ifade etmesi, isim kökü ise tek başına, fiil kökü ise diğer fili kökleri gibi ekler alarak kullanılması demektir. Misal olarak baş-lık, süt-çü, bağ-lamak kelimelerinde baş, süt, bağ isim kökleri açık olarak görünmekte ve tek başlarına da kullanılmaktadırlar. Aynı şekilde geç-miş, bil-gi, sev-dirmek kelimelerinde geç-, bil-, sev- fiil kökleri açıkça belli olmaktadır.

 

Yani Türkçedeki isim ve fiil kökleri dışarıdan müdahaleleri kabul etmeyen bir dil yapısına sahip canlı varlıktır. Örneğin otomobilde bir araçtır, at da bir araçtır uzağı yakın eden. İnsan otomobile istediği gibi yön verebilir; ama at karşısında onun tabiatına uygun hareket etmek zorundadır. Otomobile istediği şekli verir, onun biçimini istediği şekle sokar, onu istediği gibi kullanır, isterse bir uçuruma sevk edebilir. Fakat at dediğimiz canlı olan varlığın biçimini değiştiremez, onu istediğimiz gibi kullanamaz ve istediğimiz yere sevk edemeyiz. Başını da kesseniz ata korktuğu yerden bir adım attıramayız.

 

Mesela bir uçuruma sevk edemeyiz. İşte dilin araçsallığı böyle bir araçsallıktır. Yani bir atın araçsallığı gibi. Dil de işte iletişimi sağlamak yönünden bir araç gibi iş görür, yalnız doğal, canlı bir varlık gibi. Doğal ve canlı olan dilin kendine özgü kuralları ve kendine özgülülüğü vardır. Bunlara dil kuralları deriz. Bunlar kendi içinde dilin prensipleridir. Bunlar dille birlikte doğup, büyüyüp, gelişirler ve o dili ifade ederler. Türkçe, Kürtçe, Arapça, İngilizce, Fransızca ve Farsça gibi. Yani her ırkın kendine özgü, doğasına uygun yarattığı bir gizli anlaşmalar sistemi gibi.

 

Dil canlı bir varlık gibidir. Zaman zaman tarihi seyri içerisinde gelişen ve serpilen bir görüntü de verir. Bu dilin tabiatında vardır ve konuşulduğu kadar yayılır, gelişir. Konuşulmazsa yok olup gider. Bütün gelişmeler ve değişimler dilin kendine özgülüğünü koruması ve dışarıdan gelen müdahalelere karşı da kendini korumaya almasına sebep olur. Kendinden olmayan hiçbir şeyi kabul etmez eğer ederse yozlaşma olacağından yok olma sürecini başlatmış olur. Dilin doğal, canlı ve devamlılık gibi yönünden dolayı dışarıdan suni müdahalelere karşı dirençlidir her zaman.

 

Dilin canlı bir varlık olarak yapısından dolayı, bireylerin ve toplumun istedikleri şekilde karışmalarına izin vermez kendisine. Dilin bireylere ve topluma tabi olmayan bir tabiatı vardır. Bireyler ve toplum dile tabii olmak zorundadır. Dilin kendine özgü kanunları ve prensipleri vardır ve bunlar kendi kaideleridir.

 

Bu kaideler dışına çıkılarakta dilin o canlı yapısına bir şey kazandıramayız. Çünkü dil ancak kendi bünyesine ve tabiatına uygun olan şeyleri alacaktır. Fıtratına uygun ne varsa o şekildeki müdahaleyi kabul eder yoksa diğer şeyler zorlama olacaktır. Buda onun canlı bir varlık olmasına terstir aynı bir atı uçuruma sevk etmek gibi bir şeydir.

 

Bundan dolayıdır ki dilin bünyesini saran yabancı unsurlar, zararlı otlar gibi, dilin doğal gelişimine engel olurlar. Böyle durumlarda dilin doğal gelişme yolunu açık tutmak için yabancı unsurları temizlemek üzere dile dışarıdan yardım etmek mümkündür.

 

Yani yabancı otları temizlemek ve yabancı kelimeleri dilden uzak tutmak yada dile gren yeni kelimeleri o dilin kaideleri çerçevesinde kullanmak gibi. Bu da dile kendi kaideleri içinde kalarak ve dilin doğallığına müdahale etmeden faydalı olunur. Çünkü dil kendi kanunları ve kendi prensipleri ve doğallığı içinde aynı vermiş olduğumuz at örneği içerisinde gelişen, dönüşen ve dönüştürülen bir canlı varlıktır.

 

Şimdi bir düşünelim son yüz yılda bu coğrafyada konuşulan ve canlı bir varlık olarak dile getirdiğimiz Türkçeye, Kürtçeye ve Osmanlı Türkçesine yapılan müdahaleleri. Kendi geçmişinden bihaber yaşayan Âsımın neslini, atalarının dilini okuyamayan, yazamayan ve anlayamayan Yeni Türkiye'nin gençlerini…!!!

 
Etiketler: DİL, ÜZERİNE, BİR, DENEME,
Yorumlar
Yazarın Diğer Yazıları
25 Mart 2020
GİDİŞİNLE...
128 Okunma.
14 Ocak 2020
MAŞALLAH (!) HERKES KARAKÖPRÜLÜ OLDU
163 Okunma.
01 Ocak 2020
DEDE OSMAN AVNİ HAZRETLERİ
237 Okunma.
27 Kasım 2019
SEVMEYİ HEP ERTELEDİK BAŞKA ZAMANLARA
304 Okunma.
12 Kasım 2019
HAK ETTİĞİNİZİ BULURSUNUZ!
290 Okunma.
09 Kasım 2019
ÇOCUK YETİŞTİRMEK BİR SANATTIR
251 Okunma.
25 Eylül 2019
ÇOCUKLAR ÖLDÜ TURNAM SEN ÖLME
521 Okunma.
18 Eylül 2019
NARIN HİKÂYESİ
1085 Okunma.
13 Eylül 2019
KÜLTÜR DEĞERLERİMİZDEN...
438 Okunma.
05 Eylül 2019
KIRMIZIDIR AŞKIN RENGİ
703 Okunma.
29 Ağustos 2019
YIKILMIŞ BİR MEZARIM Kİ.!
423 Okunma.
20 Ağustos 2019
KÜLTÜR DİLİ OLARAK TÜRKÇE
284 Okunma.
03 Ağustos 2019
BİR OKUYUCU MEKTUBU
338 Okunma.
02 Ağustos 2019
KAHVENİN SERÜVENİ
286 Okunma.
27 Mayıs 2019
SENİ DÜŞÜNMEK
659 Okunma.
08 Nisan 2019
BİR SÜRGÜNDÜR YÜREĞİM
732 Okunma.
19 Mart 2019
GİTMEK GÜZELDİR ÖTELERE
639 Okunma.
12 Mart 2019
CAFE'NİN HİKÂYESİ
558 Okunma.
28 Şubat 2019
KALBİN KIRIK TARAFI
567 Okunma.
20 Şubat 2019
MEDENİYETİN ÇILDIRDIĞI AN
605 Okunma.
11 Şubat 2019
ADALET ÖZGÜRLÜK VE ONUR. HER ŞEY İNSANLIK İÇİN
838 Okunma.
14 Ocak 2019
HOŞ BİR SADÂ..!
1344 Okunma.
04 Ocak 2019
URFALI MEHMET AKİF
1035 Okunma.
14 Kasım 2018
GİTMESEYDİN EĞER
1363 Okunma.
03 Kasım 2018
BİR ÇAĞRIDIR ŞİİR
1233 Okunma.
27 Ekim 2018
GÜL BAHÇESİ
1012 Okunma.
26 Eylül 2018
YOKLUĞUN VARLIĞINDA
2158 Okunma.
05 Eylül 2018
ACI HAYAL
2127 Okunma.
30 Ocak 2018
NARIN HİKÂYESİ - 2
6351 Okunma.
29 Ocak 2018
NARIN HİKÂYESİ - 1
1198 Okunma.
03 Ocak 2018
DEDE OSMAN AVNİ HAZRETLERİ
1720 Okunma.
29 Aralık 2017
KÜLTÜR ve DİL- 2
1129 Okunma.
28 Aralık 2017
KÜLTÜR ve DİL- 1
1044 Okunma.
23 Ekim 2017
KARAKÖPRÜ'DE ALİ BABA HAYRATI
1570 Okunma.
13 Eylül 2017
BİR ÇAĞDAŞ OZAN'IN CANDAN TANELERİ
1618 Okunma.
20 Haziran 2017
HERKES KARAKÖPRÜLÜ OLDU
2163 Okunma.
27 Mayıs 2017
BÜYÜKŞEHİR’İN KİTAP TANITIM GÜNLERİ
1898 Okunma.
13 Mayıs 2017
BİRAZ DA NOSTALJİ
1585 Okunma.
14 Şubat 2017
SEVGİLİLER GÜNÜNE DAİR..!
2086 Okunma.
07 Ocak 2017
MEHMET AKİF İNAN ve SENDİKACILIK
2439 Okunma.
18 Ağustos 2016
BEN DE SİZİN KADAR BURALIYIM -2
2005 Okunma.
17 Ağustos 2016
BEN DE SİZİN KADAR BURALIYIM -1
1908 Okunma.
23 Haziran 2016
"BU ŞEHRİN GECELERİ"
2096 Okunma.
31 Mayıs 2016
ŞANLIURFA'NIN AK ve karası
1976 Okunma.
25 Nisan 2016
"HAYIRDA YARIŞANLAR OLUN"
1994 Okunma.
16 Nisan 2016
KARAKÖPRÜ’DE ALİ BABA HAYRATI
2370 Okunma.
14 Nisan 2016
GAP KIZ ANADOLU LİSESİ VE AHMET ÖZYAVUZ
2089 Okunma.
03 Mart 2016
YILDIZ YAĞMURU-2
1822 Okunma.
01 Mart 2016
YILDIZ YAĞMURU-1
1779 Okunma.
13 Şubat 2016
AZİZ VALENTİN GÜNÜ…!?
661 Okunma.
15 Ocak 2016
TARİHİ AÇIDAN BAĞIMLILIK
2038 Okunma.
01 Aralık 2015
"M. NİHAT KÜRKÇÜOĞLU FIRÇASINDAN" ŞANLIURFA ALBÜMÜ ÜZERİNE
1599 Okunma.
27 Şubat 2015
YEŞİLAY ve TBM
2440 Okunma.
22 Ağustos 2014
ÖZGÜR DÜŞÜNCEYİ KAVRAMAK
2227 Okunma.
16 Ağustos 2014
ŞAZELİ ŞEYHİ ALİ DEDE
4475 Okunma.
06 Ağustos 2014
HZ. İBRAHİM, DERGÂHTA YAPILAN ZİKİRLER VE İHSAN ÇERMİKLİ
4818 Okunma.
04 Temmuz 2014
ALİ BABA CAMİİ'NDE RAMAZANI YAŞAMAK
2689 Okunma.
21 Haziran 2014
IRMAKLARI KAN AKAN COĞRAFYA
2259 Okunma.
22 Mayıs 2014
URFA’NIN KÜLTÜREL VİZYONU NASIL OLMALI
2950 Okunma.
17 Mayıs 2014
"KÖMÜR KARASIDIR GÖZYAŞI"
2644 Okunma.
09 Mayıs 2014
ŞEHİR VE MEDENİYET
2743 Okunma.
18 Nisan 2014
YENİDEN MERHABA
2770 Okunma.
Haber Yazılımı